Universitat Rovira i Virgili

Jornades Educació Primària

XIV Jornada d’Educació Primària Terres de l’Ebre

 Mirada Atenta a l’Educació Primària. Situacions d’aprenentatge a l’educació primària i secundària

27 d’abril de 2024

Les situacions d'aprenentatge a l'Educació Primària i Secundària fan referència a experiències que parteixen d'un context i plantegen un repte a la persona que aprèn. Segons s'especifica al Decret 175/2022 "el fet que l'aprenentatge es fonamenti en la resolució d'un repte o d'una problemática real provoca que l'aprenent hagi de dur a terme amb eficàcia una acció o un seguit d'accions que impliquen una o més capacitats per a les quals són imprescindibles els sabers d'un o més camps de coneixement; per això diem que les situacions d'aprenentatge s'orienten a l'assoliment de competències".

 Objectius

Pujar

 Programa

09.15h. Inauguració de la jornada
09.30h.

Sra. Montse Irún. Professora de l'Institut Joan Oró de Lleida.

"Programem situacions d'aprenentatge? Fem-ho fàcil i engrescador ".

10.30h.

Presentació del programa " Vincle Pedagògic de Primària i Secundària ".

10.40h.

Escola Sant Llatzer (Tortosa)

"Què podem fer per a transmetre aquesta cultura "d'Storytelling" a

l'escola".

11.25h. Descans.
12.00h.

Institut Dertosa (Tortosa).

"Dissenyem la millor barca" .
12.45h.

Escola Josep Veciana (Perafort).

"La sequera: com podem estalviar aigua a l'escola"
13.30h. Cloenda de la Jornada

Pujar

 Inscripcions

Pujar

 Lloc de Realització

  • Aula Magna del Campus Terres de l’Ebre. Av. Remolins, 13- 15. Tortosa

Pujar

 Conferència inaugural

Si no sabem on anem difícilment hi arribarem. Per tant, cal donar valor a la programació. En aquesta xerrada, estudiarem la millor manera de programar un curs escolar, presentarem les característiques d'una bona situació d'aprenentatge i n'analitzarem algunes. A partir d'una situació d'aprenentatge, analitzarem el procés de creació d'una d'elles i compartirem maneres d'enriquir-les de forma competencial.

Pujar

 Mostra d'experiències

Darrere d'aquesta experiència hi ha tot un treball de grup cooperatiu, de creativitat, de treball d'expressió oral amb la llengua anglesa, d'interacció internivell, d'interpretació i expressió i, sobretot, de gaudir de la literatura.
Les sessions que han fet possible aquesta situació d'aprenentatge han estat acompanyades de molta reflexió i metacognició; d'on han sortit propostes de millora que s'han pogut aplicar a les posteriors sessions d'Storytelling fent possible així aquests feedbacks útils, amables, i concrets.

Durant la setmana de Sant Jordi, es fomenta molt la lectura a l'escola, venen famílies a explicar contes, els alumnes es llegeixen en veu alta i els padrins lectors preparen setmanalment una lectura per als seus fillols. La comunitat de menuts no estava gaudint d'aquests moments de contacontes per part d'altres infants i, per tant, es va abordar aquesta necessitat des del taller d'English. A partir d'aquesta necessitat d'escola, el curs passat es va iniciar una situació d'aprenentatge amb els infants de 6è de primària a l'àrea d'anglès, Storytelling. Enguany, aquesta situació d'aprenentatge s'ha dut a terme amb els infants de 5è amb la finalitat de crear una cultura d'Storytelling a tota l'escola.
Aquesta experiència que ens ha brindat la situació d'aprenentatge ha estat molt ben rebuda per la resta d'alumnes de la comunitat de mitjans, i per això també s'ha compartit amb tots ells. Fent possible encara més aquesta cultura d'escola.

La situació d'aprenentatge aborda el treball dels següents sabers de la matèria de matemàtiques al llarg de sis sessions:

Amb un tros de paper d'alumini de mida 15 x 15 cm l'alumnat, treballant per parelles, ha de fer una barca que floti. Quants cubets multilink cabran a la barca abans que s'enfonsi? El repte és construir la barca de capacitat màxima, és a dir que hi càpiguen el màxim número de cubets abans d'enfonsar-se. A través d'aquest repte, l'alumnat aprèn a aplicar el càlcul de volums i superfícies a la construcció de la barca ideal, posa a prova el seu model i amb l'anàlisi dels resultats el millora, estudiant diversos paràmetres estadístics i descobrint el diagrama de caixa.

A més a més, es pretén fomentar la creativitat, la resolució de problemes i el treball en equip.

Com a activitat final s'ha de lliurar un informe amb la descripció de tot el procés seguit, l'anàlisi dels resultats obtinguts i un text argumentant propostes de millora per tal de substituir el paper l'alumini per altres materials més sostenibles.

ODS:
    6: aigua neta i sanejament.
    11: ciutats i comunitats sostenibles.
    13: acció pel clima.
Consciència ecosocial: activitat humana. Actituds de consum responsable.
Iniciació a l'activitat científica.
Recull de dades, elaboració de gràfics.
Presa de decisions i intervenció en l'entorn proper

A finals del curs passat van sortir unes imatges a l'info-k on es veia tota l'església de Sau. Feia només 2 cursos que hi havíem estat de colònies i havíem vist només la punta del campanar.

A partir d'aquesta activitat de llançament vam treballar diferents aspectes relacionats amb l'aigua, la sequera, les mesures que s'estaven prenent al país i què podíem fer des de casa. Per implicar al màxim a l'alumnat i poder aplicar els coneixements apresos, van plantejar mesures que es podien prendre a nivell d'escola. A partir d'aquí i fins a l'actualitat, els infants han fet propostes, les han implementat, fan el seguiment diari de l'estalvi d'aigua a les fonts de l'escola i reaprofiten l'aigua recollida per regar els arbres del pati.

Pujar

 Organitzen

Col·labora

Pujar