Universitat Rovira i Virgili

Jornades Educació Primària

XVI Jornada d’Educació Primària i Secundària Terres de l’Ebre

26 de febrer de 2026

 Mirada Atenta a l’Educació Primària i Secundària. Fem Visible l’Aprenentatge. L’Avaluació Reguladora

La jornada "Fem visible l'aprenentatge. L'avaluació reguladora" vol oferir un espai de reflexió, formació i intercanvi d'experiències al voltant del paper de l'avaluació com a eina clau per afavorir l'aprenentatge de l'alumnat a l'Educació Primària i Secundària.

Partint d'un enfocament competencial i inclusiu, la jornada posa l'accent en l'avaluació reguladora com a procés continu que permet fer visibles els aprenentatges, orientar la pràctica docent i promoure la implicació activa de l'alumnat en el seu propi procés d'aprenentatge. Es presentaran fonaments teòrics, exemples de pràctiques reals d'aula i instruments d'avaluació que afavoreixen l'autoregulació, la coavaluació i el feedback formatiu.

La jornada s'adreça tant a Mestres i Professorat en actiu dels centres educatius d'Educació Primaria i Secundària com a alumnat en formació inicial del grau d'Educació Primària, amb la voluntat de generar un diàleg enriquidor entre experiència professional i mirada formativa, tot contribuint a la construcció d'una cultura d'avaluació al servei de l'aprenentatge.

 Objectius

 Programa

09.15 h. Inauguració de la jornada
09.30 h.

Sr. Francesc Martín

Director de l'escola Sant Jordi de Vilanova i la Geltrú

"El poder de l'avaluació reguladora"

10.15 h.

Escola Puig Cavaller (Gandesa)

"Com l'avaluació reguladora fonamenta l'aprenentatge al treball per
projectes?"

11.30 h.

Descans.

11.45 h.

Institut Dertosa (Tortosa). Programa Florence-SIM de Secundària al
Servei Educatiu de Terres de l'Ebre


"El camí importa: pensar per aprendre, aprendre pensant.
Metacognició i avaluació al servei de l'aprenentatge de les matemàtiques”

12.30 h.

Escola Consol Ferré (Amposta)


“Avaluar per aprendre. Com convertir els objectius en el mapa de
l'alumne”

13.15 h. Cloenda de la jornada

Pujar

 Inscripcions

  • Si ets mestre/a en actiu del departament d'Educació.
    Activitat reconeguda pel Departament d'Educació a través de l'ICE URV (codi 8002020021) amb una certificació de 5 hores.
    Inscripcions en aquest enllaç
  • Si ets alumne/a del Campus Terres de l’Ebre de la URV:
    Inscripcions en aquest enllaç

Pujar

 Lloc de Realització

  • Aula Magna del Campus Terres de l’Ebre. Av. Remolins, 13- 15. Tortosa

Pujar

 Conferència inaugural

El dia que descobreixes l'impacte que té l'avaluació reguladora en els processos d'aprenentatge, la teva vida com a docent fa un gir de 180 graus. Canviar i resignificar el concepte d'avaluació t'empeny a revisar cada una de les pràctiques metodològiques que fins ara havies dut a terme a l'aula. Ara bé, aquest procés no és gens fàcil, ja que t'obliga a posar en joc patrons mentals en relació a l'avaluació que costen molt de trencar. Aquest procés de resignificació de l'avaluació, tot i tenir un component tècnic que cal anar dominant, és essencialment un procés ètic, i és potser per això, que costa tant de fer. Aquest apassionant procés comença concretant quin és el propòsit de l'avaluació: aprendre o posar notes?

Pujar

 MOSTRA D’EXPERIÈNCIES

  1. Experiències d'activitats concretes relacionades en un projecte FAIG.
  2. Procés d'aprenentatge amb avaluació reguladora i processos de revisió i crítica (rol de l'infant i l'adult).
  3. Eines de metacognició (rutines de pensament, quadern d'aprenentatge...).

Compartirem l'experiència que han viscut els infants de 2n de primària per respondre la pregunta: "Com podem cuidar els éssers vius que habiten en Bosquet dels 1.000 records?" un procés d'aprenentatge basat amb el treball per projectes amb una mirada que posa l'alumne al centre, per ajudar als infants a pensar sobre com i què aprenen, a prendre decisions sobre el seu camí i a entendre l'avaluació com una eina per créixer.


Per tant, us presentarem aquelles activitats on l'avaluació reguladora ha estat la protagonista, moments on hem viscut processos de detecció dels nostres models propis, ens hem endinsat en situacions de revisió i crítica amb aprenentatge individual i col·lectiu, per aconseguir tenir i actuar amb noves idees. Per tal de construir plegats un aprenentatge enriquidor que ens ajudi a viure i conviure en un món canviant.

La presentació s'estructura en dues parts que posen el focus en la metacognició i l'avaluació per a l'aprenentatge. En la primera part, s'analitza com la resolució de problemes pot esdevenir una eina per aprendre a pensar, prioritzant el procés i la reflexió sobre el camí seguit per sobre de la immediatesa
del resultat. En la segona part, es presenta la carpeta d'aprenentatge com un instrument que permet a l'alumnat recollir evidències del seu progrés, fomentant l'autoregulació i transformant l'error en una oportunitat de millora a través del feedback formatiu. Es presentaran dues experiències diferenciades però complementàries:

  1. Treball de resolució de problemes per a un aprenentatge conscient: es mostrarà com guiar l'alumnat (des de primària fins a ESO) mitjançant preguntes i pistes que activen la comprensió i la planificació. Es donarà un exemple de com treballar el cicle metacognitiu: planificar, supervisar i avaluar el propi procés de pensament.
  2. La carpeta d'aprenentatge. Es detallarà com s'ha utilitzat aquesta eina a l'Institut Dertosa per fer visible l'aprenentatge. L'alumnat crea el seu propi espai on selecciona evidències raonades de la seva feina, inclou reflexions setmanals i participa en processos de coavaluació i autoavaluació per ser conscient de la seva propia evolució o biografia d'aprenentatge.
  1. Promoure l'autonomia de l'alumnat per guiar el seu procés d'aprenentatge.
  2. Aprendre a compartir i "traduir" els objectius didàctics a un llenguatge entenedor per a l'alumnat i les famílies.
  3. Dissenyar eines d'avaluació clares (bases d'orientació, rúbriques o llistes de comprovació) que serveixin de guia durant el curs.
  4. Desenvolupar estratègies de feedback que ajudin l'alumnat a detectar on és i què li falta per arribar a l'objectiu.
  5. Fomentar pràctiques d'autoavaluació i coavaluació per implicar els infants en la regulació del seu propi aprenentatge.
  6. Analitzar evidències d'aula per ajustar l'acció docent en funció de les necessitats detectades.

Com podem aconseguir que el nostre alumnat sàpiga realment què estan aprenent i com millorar-ho?
Sovint, l'avaluació es percep com el punt final del camí, però en aquesta xerrada explicarem, des de la nostra experiència a l'escola, com convertir l'avaluació en el motor que impulsa i regula l'aprenentatge des del primer dia.


Els objectius del curs, juntament amb diferents eines d'avaluació, guien el procés d'aprenentatge de l'alumnat, de manera autònoma per saber on està i on ha d'arribar.

Pujar

 Organitzen

Col·labora

Pujar